Dažniausiai užduodami klausimai

Augant elektrinių paspirtukų populiarumui, visuomet kyla daug klausimų apie juos. Aš pats tikrai turėjau daug klausimų prieš pirkdamas elektrinį modelį, bet ne į visus iškart radau atsakymų. Čia pateikiami dažniausiai užduodami klausimai apie elektrinius paspirtukus. Jie yra gerai išanalizuoti ir į juos atsakyta kaip įmanoma trumpiau ir paprasčiau.

Elektrinis paspirtukas yra dviratė transporto priemonė, varoma elektros varikliu, kurį maitina įkraunama baterija. Jis turi droselio / stabdžių valdiklius, kurie dažniausiai yra ant rankenos. Baterija įkraunama įkišant įkroviklį į įprastą sieninį lizdą namuose ar biure. 

Labai paprastai tariant, kiekvienas elektrinis paspirtukas turi akumuliatorių (bateriją) ir elektrinį variklį, kuris verčia suktis raktus ir judėti į priekį. Paspaudus droselio mygtuką arba akceleratorių, variklis ima energiją iš akumuliatoriaus ir pradeda sukti ratus.

Taip, elektriniu paspirtuku labai lengva važiuoti. Iš esmės, net užlipęs pirmą kartą, vairuotojas gali išmokti juo važiuoti vos per kelias minutes.

Elektriniams paspirtukams, kurių variklio galia neviršija 1 kW, o maksimalus važiavimo greitis 25 km/val., teisių turėti nereikia. Galingesni elektriniai paspirtukai priskiriami mopedams, jiems jau reikalingas vairuotojo pažymėjimas, civilinės atsakomybės draudimas, galiojanti techninė apžiūra ir transporto priemonės registracijos liudijimas.

Dauguma elektrinių paspirtukų modelių yra legalūs, jiems nereikia vairuotojo pažymėjimo ar draudimo. Gyvenamosiose zonose elektrinių paspirtukų vairuotojams amžiaus cenzo nėra, tačiau suaugusieji turi užtikrinti, kad nepilnamečiai kelyje elgtųsi tinkamai. Viešuoju keliu ar važiuojamąja dalimi leidžiama važiuoti ne jaunesniems kaip 14 metų asmenims.

Įprasto paspirtuko greitis svyruoja nuo 8 km/val. iki 40 km/val., tačiau dažnai ribojamas iki 25 km, kad išvengt papildomų rūpesčių. Galingesni elektriniai paspirtukai jau priskiriami mopedams.

Vienu įkrovimu elektra varomas paspirtukas nuvažiuos apie 20-40 kilometrų, tačiau šis atstumas ženkliai priklauso nuo įvairių veiksnių: paspirtuko modelio, variklio galios, vairuotojo svorio, slėgio padangose, nuolydžio, reljefo ir tt. 

Elektrinio paspirtuko kaina priklauso nuo modelio. Pigiausi elektriniai modeliai kainuoja 250 – 300 €, geresni kainuoja 500 – 700 €. Brangiausi ir galingiausi gali kainuot 1000€ ar daugiau.

Dauguma elektrinių paspirtukų sveria 12–16 kg. Galingesni paspirtukai su 1000W+ varikliais bei didesniais akumuliatoriaus sveria dar daugiau: 20-40 kg. Vaikiški elektriniai paspirtukai sveria apie 8-9kg.

Kiekvienas paspirtuko modelis turi žmogaus svorio limitą, kuris būna nurodytas gamintojo. Dažniausiai jis svyruoja nuo 100 kg iki 120kg. Tačiau yra ir galingesnių bei tvirtesnių paspirtukų, kurių keliamasis svoris gali siekti 150kg ar daugiau. Beabejo, svoris turi įtakos ir pačiam važiavimui, didesnis svoris įtakos elektrinio paspirtuko nuvažiuojamą atstumą bei gebėjimą įvažiuoti į įkalnes. Kuo mažesnis svoris, tuo greičiau judėsite ir įveiksite didesnį atstumą.

Tai ekonomiška transporto priemonė, kuri leis jums sutaupyti pinigų, todėl jį turėti verta. Pagrindinės priežastys įsigyti paspirtuką: jis reikalauja mažai priežiūros, jį lengva įkrauti, be to užima nedaug vietos bei padeda sutaupyti pinigų lyginant su kelione automobiliu (nes nereikia degalų, draudimo, nuolatinio taisymo, tech. apžiūros ir pan.). 

Perkant elektrinį paspirtuką verta atkreipti dėmesį į šiuos parametrus:

  1. Variklis ir jo galia
  2. Baterija (akumuliatorius) ir jos veikimo trukmė
  3. Paspirtuko greitis bei įveikiama distancija
  4. Gaminio konstrukcija
  5. Stabdžių sistema
  6. Vairuotojo svorio ribojimas

Daugiau informacijos kaip išsirinkti elektrinį paspirtuką.

Elektriniai paspirtukai yra pakankamai saugūs, jei laikotės šių patarimų:

1. Dėvėkite apsaugos priemones. Kelių, alkūnių ir riešų apsaugos apsaugos jautriausias kūno vietas, šias priemones galite įsigyti bet kurioje dviračių parduotuvėje ar prekybos centre. O šalmai padeda išvengti rimčiausių galvos sužalojimų (kurie itin dažni vairuojant paspirtuką).

2. Praleiskite pėsčiuosius, nes jiems teikiama pirmenybė. Būkite budrūs ir atitinkamai sulėtinkite greitį jei artėjate prie didesnės žmonių minios.

3. Paspirtuko vairą laikykite dviem rankomis, o ant denio stovėkite abejomis kojomis.

4. Nevažiuokite išgėrę ar apsvaigę.

5. Pirmą kartą važiuodami pradėkite lėtai ir atlikite bandomuosius važiavimus, išbandykite stabdžius bei manevringumą.

6. Laikykitės visų eismo taisyklių (paspirtukams galioja tokios pat kelių eismo taisyklės kaip ir dviračiams).

7. Venkite važiuoti lyjant ar sningant, taip pat venkite važiuoti apledėjusiais ar slidžiais keliais.

Elektriniam paspirtukui (kurio greitis iki 25 km/val., o galia ne didesnė kaip 1 kW) galioja tos pačios taisyklės, kaip ir dviračių vairuotojams. Daugiau informacijos rasite oficialioje Lietuvos policijos svetainėje. 

Elektriniu paspirtuku galima važiuoti dviračių takais ir jiems skirtomis juostomis. Jei tokių juostų nėra, tuomet galima važiuoti šaligatviais arba dešinėje kelio pusėje esančiu kelkraščiu. Judėdami važiuojamąja kelio dalimi, elektrinių paspirtukų vairuotojai privalo laikytis kuo arčiau dešiniojo krašto. Beje, keliu galima važiuoti tik jei paspirtuko stabdžiai ir garsinis signalas yra techniškai tvarkingi.

Trumpai tariant taip tik jeigu nėra dviračių tako ar šaligatvio. 

Elektriniu paspirtuku galima važiuoti dviračių takais, o kur jų nėra, kelkraščiu ar šaligatviu. Jei nėra ir tokios galimybės, tuomet leidžiama važiuoti kraštine dešine eismo juosta. Elektrinio paspirtuko vairuotojas visada privalo duoti kelią pėstiesiems ir neturi jiems trukdyti.

Jei transporto priemonė pritaikyta vienam asmeniui, dviese ja važiuoti negalima. 

Nors yra elektrinių modelių, kuriuose rašoma, kad jais gali važiuot ir du asmenys, tačiau dažnai tai vis tiek nėra pats saugiausias pasirinkimas. Elektriniui paspirtukui tenkanti didesnė apkrova bei svoris jį pavers nestabiliu bei pavojingesniu kitiems eismo dalyviams nei įprastai.

Elektriniu paspirtuku galima važinėtis naktį ar tamsiu paros metu. Tačiau paspirtuko priekyje turėtų šviesti baltos, o gale raudonos šviesos žibintai. Taip pat patartina dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais, kad kiti eismo dalyviai galėtų jus lengviau pastebėti. Jei važiuojate gatvėje (judate važiuojamąja kelio dalimi), tuomet liemenę dėvėti privaloma ne tik naktį, bet ir šviesiu paros metu.

Ar elektrinis paspirtukas atsparus vandeniui bei tinkamas važiuoti lyjant, priklauso nuo gaminio IP standarto (apsaugos klasės). Pvz., IP54 standartas reiškia, kad paspirtukas apsaugotas nuo lietaus bei vandens purslų (antras skaičius 4 nurodo atsparumo lygį skysčiams), tad juo galima važiuoti lyjant. Jei saugumo klasė turės skaičius 2 ar 3, galite pamiršti apie važiavimą per lietų. Tačiau atreipkite dėmesį, kad lyjant ar sningant, net ir esant tinkamai apsaugos klasei nuo lietaus ar vandens, važiavimas elektriniu paspirtuku nėra rekomenduojamas dėl jūsų pačių saugumo.

Nors daugeliu atveju nerekomenduojama, tačiau padidinti elektrinio paspirtuko greitį tikrai įmanoma. Pradėkime nuo paprasčiausių patarimų, kurie padarys jūsų paspirtuką greitesniu:

  • įsitikinkite, kad važiuojate įsijungę greičiausią režimą
  • su pilnai įkrauta baterija paspirtukas važiuoja greičiau
  • nuvalykite paspirtuką, ypač ratus bei pilnai pripūskite padangas
  • kuo mažesnis svoris tenka elektriniam paspirtukui, tuo jis greičiau judės
  • teoriškai, išjungus šviesas ir kitus dalykus, kurie eikvoja akumuliatorių, daugiau energijos teks elektrinio paspirtuko ratams

Štai keletas sudėtingesnių (bet ne itin saugių) paspirtuko galios didinimo būdų, kuriems atlikti patartina kreiptis į meistrą:

  • pakeisti seną bateriją nauja
  • pakeisti senas padangas/ratus naujais
  • pašalinti greičio apribojimus (nulaužiant programinę-aparatinę įrangą)
  • naudoti stipresnį akumuliatorių (reikalinga profesionalo pagalba)
  • pakeisti variklį į galingesnį (reikalinga profesionalo pagalba)

Paspirtukų padangos yra dviejų tipų: pneumatinė arba kitaip tuščiavidurė padanga (dažniausiai su pripučiama kamera) bei pilnavidurė (beorė), dažniausiai iš vientisos gumos masės. Pneumatinės (kamerinės) padangos privalumas yra minkštesnis ir patogesnis važiavimas, o gumos masės padangos yra kietesnės, todėl važinėjant mažiau deformuojasi. Pneumatines padangas reikės prižiūrėti, jos gali sprogti užvažiavus ant vinies ar būti pradurtos, kai tuo tarpu beorės gumos masės padangos yra daug tvirtesnės ir nereikalauja priežiūros. Tad viskas priklauso nuo jūsų poreikių. Beje, kuo padangos didesnės (nepriklausomai nuo tipo), tuo važiavimas bus geresnis ir patogesnis.

Tai priklauso nuo modelio, bet dauguma šiuolaikinių elektrinių paspirtukų yra kažkiek atsparūs vandeniui. Atsparumo vandeniui lygis priklauso nuo paspirtuko IP apsaugos klasės. Kuo ji aukštesnė, tuo stipresnę vandens srovę gali atlaikyti gaminys. Jeigu jūsų elektrinis paspirtukas neturi jokio IP reitingo, tuomet jis nėra atsparus vandeniui ir yra jautrus net lengviems lietaus lašams.

Rekomenduojama nuvalyti minkšta ir drėgna šluoste ar skudurėliu. Sunkiai pašalinamus nešvarumus galima nušveisti dantų šepetėliu ir dantų pasta, tada nuvalyti minkšta šluoste. Nevalykite savo elektroninio modelio alkoholiu, benzinu, acetonu ar kitais ėsdinančiais ir cheminiais tirpikliais. Šios medžiagos gali pažeisti jūsų elektroninio paspirtuko išvaizdą ir vidinę struktūrą. Taip pat neplaukite savo paspirtuko elektrine plovimo mašina ar aukšto slėgio žarna (nebent paspirtukas turi atitinkamą IP apsaugos klasę).

  • Patikrinkite ar jūsų elektrinio paspirtuko akumuliatorius yra pakankamai įkrautas, o padangos pilnai pripūstos  (jeigu jos pripučiamos).
  • Prieš važiuodami paspirtuku, pasitikrinkite, ar visos dalys veikia taip, kaip turėtų (pvz. ar šviečia žibintai bei veikia stabdžiai). Taip pat patikrinkite ar nėra atsilaisvinusių tvirtinimo detalių ar pažeistų komponentų.
  • Užlipę ant denio, įjunkite paspirtuką ir paspauskite droselio (ar akseleratoriaus) mygtuką, kad pradėtumėte judėti. Patartina pradėti lėčiausiu galimu greičio režimu.
  • Važiuojant jūsų laikysena turėtų būti laisva, bet stabili. Šiek tiek sulenkite kojas per kelius, o užpakalinę koją pastatykite šonu. Tai užtikrins jūsų stovėsenos stabilumą. Be to rekomenduojama keisti kojų padėtį kas 5 minutes, taip jos lėčiau pavargs.
  • Vairą laikykite abiejomis rankomis, jos turėtų būti lengvai sulenktos per alkūnes. Bent vienu pirštu lieskite stabdžio svirtį, kad galėtumėte bet kada sustoti.
  • Važiuojant per kliūtį labiau sulenkite kelius bei šiek tiek pasilenkite į priekį, taip amortizuosite smūgį.
  • Rekomenduojama visuomet dėvėti šalmą ir apsaugines priemones (alkūnių, kelių ir riešų apsaugas), o jaunesni nei 18 metų paspirtukininkai šalmą dėvėti privalo visada. 

Elektrinio paspirtuko įkrovimui nereikalingos jokios specialios jungtys. Paprasta elektros rozetė namuose gali lengvai įkrauti paspirtuką, tereikia įkišti pakrovėją į elektros lizdą ir prijungti prie paspirtuko. Rekomenduoja krovimui naudoti tik originalų pakrovėją, kurį gavote kartu su elektriniu paspirtuku.

Niekada neturėtumėte leisti, kad elektrinio paspirtuko akumuliatorius visiškai išsikrautų. Taip pat nepatartina jį krauti per ilgai. Idealiausiu atveju, reikėtų įkroviklį prijungti, kai baterijos lygis yra apie 30%, o jai pasiekus 80 – 90%, atjunkti nuo elektros tinklo.

Priklausomai nuo modelio, elektrinio paspirtuko įkrovimas užtruks nuo 4 iki 8 valandų. Didesnės baterijos talpos krovimas gali užtrukti ir iki 12 valandų.

Tipinė ličio jonų baterija paprastai tarnauja nuo 2 iki 3 metų arba nuo 300 iki 500 viso įkrovimo ciklų. Aišku tai priklauso ir nuo paspirtuko modelio (įprastai gamintojas nurodo kiek krovimo ciklų baterija laikys). Baterijos veikimas pradeda blogėti po 200–300 įkrovimo ciklų. Žemesnės kokybės baterijos gali tarnauti mažiau nei 1 metus, tačiau geros baterijos gali tarnauti ir iki 5 metų.

  1. Naudokite originalų kroviklį, kurį gavote kartu su e-paspirtuku.
  2. Jei paspirtuką naudojate kiekvieną dieną, tai ir kraukite jį kiekvieną dieną.
  3. Patartina nekrauti baterijos 100%. Idealiausia jei laikysite baterijos įkrovimo lygį nuo 30% iki 80%, nes perteklinis krovimas mažina baterijos tarnavimo laiką. Akumuliatoriui pasiekus 80 – 90%, atjunkite jį nuo elektros tinklo.
  4. Norėdami apsaugoti bateriją (ir elektrinį paspirtuką), laikykite jį vėsioje, sausoje vietoje.
  5. Nekraukite paspirtuko iškart grįžę namo, leiskite jai šiek tiek atvėsti.
  6. Geriau yra dažniau įkrauti bateriją nei laukti kol ji pilnai išsikraus. Jei nenaudojate paspirtuko ilgą laiką, vis tiek retsykiais jį įkraukite.

Tai priklauso nuo baterijos dydžio. Pvz. Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2 baterijos įkrovos talpa yra 474 Wh (arba tiesiog 0.474 kWh). Jeigu 1kW kaina Lietuvoje 0,20€, vadinasi pilnai pakrauti (nuo tuščio iki pilno) tokiam paspirtukui kainuotų maždaug 9-10 euro centų. Net esant didesnei elektros kainai, suma vis tiek būtų juokingai maža. TurboAnt X7 Pro turi 360 Wh bateriją (arba tiesiog 0.36 kWh). Šį elektrinį modelį pilnai pakrauti kainuotų dar mažiau: maždaug 7 euro centai. O abiejų pilnai pakrautų elektrinių paspirtukų nuvažiuojamas atstumas beveik vienodas – apie 45 km. Tad nuvažiuoti 1 km su bet kuriuo paminėtu elektriniu paspirtuku (neskaičiuojant susidėvėjimo) nekainuoja net cento.

Taip, kai elektrinio paspirtuko nenaudojate, jį galite laikyti namuose. Patartina jį laikyti sausoje ir vėsioje patalpoje, kur nebūtų tiesioginių saulės spindulių.

Ne visi elektriniai paspirtukai turi galimybę būti prijungti prie telefono. Jei tokia galimybė yra, instrukciją rasite vartotojo vadove (angl. „Manual”), kurį gavote kartu su paspirtuku. 

Paprastai elektrinis paspirtukas pypsi kai baterijos lygis artėja prie nulio. Kai kuriuos paspirtukų modelius, naudojant pirmą kartą, reikia aktyvuoti, nes kitaip jis pypsės ir jo važiavimo greitis bus ribojamas. Jei paspirtukas pypsi ir nevažiuoja (nors yra pakankamai pakrautas), tuomet pypsėjimas indikuoja apie esamas klaidas ar problemas. O jų gali būti įvairių, nuo mažų ir menkų sutrikimų iki rimtų gedimų, kuriems prireiks meistro pagalbos.

Prašymai dėl elektrinio paspirtuko kompensacijos (mažiau taršių judumo priemonių fiziniams asmenims skatinimas) vėl priimami nuo 2024m birželio 1d. Daugiau informacijos rasite čia.

Maksimalus kompensacinės išmokos dydis vienam pareiškėjui yra 1000 Eur. Daugiau informacijos rasite čia.